SAMEN bestrijden we sociaal isolement

Omdat uit ons onderzoek blijkt dat iemand om wie je geeft zich op dit moment eenzaam voelt.


Wist je dat 1 op de 4 mensen zich sociaal geïsoleerd voelt?*

Eenzaamheid is een groeiend probleem wereldwijd, en veel mensen merken dat de gevolgen ervan toenemen in de moderne samenleving. Maar liefst 54% van de mensen voelt zich niet op hun gemak om hulp te vragen*, en samen vormen deze problemen gezondheidsrisico's die de levensduur van een persoon kunnen beïnvloeden**.

Zoals het verband met dementie, hartaandoeningen en andere ernstige gezondheidsproblemen.

We wilden een beter begrip krijgen van sociaal isolement om zo bij te dragen aan een blijvende verandering in deze statistieken.

We zijn vastbesloten om actie te ondernemen, omdat we geloven dat iedereen de sociale connecties verdient die nodig zijn om te floreren. Via onze sociale missie, NIVEA CONNECT, gaan we de strijd aan met sociaal isolement en het stigma van eenzaamheid.

.

"SAAMHORIGHEID ZIT IN ONS DNA. DOOR HET BEWUSTZIJN VAN HET PROBLEEM TE VERGROTEN, INZICHTEN TE DELEN, TE ONDERWIJZEN EN MANIEREN TE CREËREN OM VERBINDING TE MAKEN, STRIJDEN WE TEGEN SOCIAAL ISOLEMENT."

GRITA LOEBSACK, VOORZITTER VAN NIVEA

Informatie
zet aan tot actie

 

Saamhorigheid zit in ons DNA en dus wilden we iets doen aan het probleem van sociaal isolement. 

We zullen het bewustzijn vergroten om het stigma van sociaal isolement te helpen verminderen, voorlichting te geven en zinvolle sociale connecties mogelijk te maken door:

  1. Onze merkstem en -kanalen gebruiken om te communiceren en in contact te komen met gemeenschappen.
  2. Tegen 2026 lokale NIVEA CONNECT-projecten opzetten, met partners, in 40 landen.
  3. Het ondersteunen en versterken van een wereldwijde gemeenschap van wetenschappers, experts en organisaties die strijden tegen sociaal isolement.

Sociaal isolement
IN CIJFERS

A 25% full circle enclosing the text "1 in 4"

1 op de 4
voelt zich sociaal geïsoleerd

 

A 86% full circle enclosing the text "86%"

86% ziet sociaal isolement
als een groeiend probleem

 

A 40% full circle enclosing the text "40%"

40% ziet familie en vrienden
een keer per week of minder

 

A 54% full circle enclosing the text "54%"

54% vindt het moeilijk
om steun te vragen

 

Onze studie heeft ons geholpen een beter begrip te krijgen van wat sociale isolatie inhoudt. Een deelnemer deelde het volgende: “Mijn vrienden zijn verhuisd, mijn familie woont in het buitenland, en door thuiswerken voel ik me afgesloten en eenzaam.” Dit gevoel komt maar al te vaak voor, waarbij 9 van de 10 mensen aangeven behoefte te hebben aan meer zorg en verbondenheid in hun leven.*


We willen graag helpen, maar we weten dat we sociale isolatie niet alleen kunnen bestrijden. Daarom hebben we wereldwijd de handen ineengeslagen met organisaties om actie te ondernemen, het stigma rond dit probleem te verminderen en betekenisvolle verbindingen te creëren.

Two women looking off-camera with a blue sky and trees in the background.

We vechten
SAMEN

 

Met geaccrediteerde partners op verschillende gebieden, variërend van professionals in de geestelijke gezondheidszorg tot sociale activisten, zetten we ons in voor een holistische en impactvolle aanpak. Ons doel is om tegen 2026 NIVEA CONNECT-projecten in 40 landen uit te voeren, zodat onze inspanningen gemeenschappen in nood bereiken, ongeacht hun geografische locatie. Door gebruik te maken van lokale inzichten en wereldwijde expertise, streven we ernaar om betekenisvolle verbindingen en blijvende verandering op wereldwijde schaal te creëren.

Een inspirerend voorbeeld hiervan is te vinden in Zuid-Afrika. Het Thanda Community Centre biedt diverse programma’s die een veilige omgeving creëren voor jonge kinderen om dagelijks naar school te gaan, voor jongeren om sociale vaardigheden te ontwikkelen via naschoolse activiteiten, en voor ouderen om in contact te komen met andere primaire verzorgers, waarbij zij hun vaardigheden delen en tegelijkertijd positieve relaties opbouwen. Deze initiatieven zijn van cruciaal belang om sociaal isolement te voorkomen door inclusieve interacties te bevorderen en leden van alle leeftijden actief te betrekken bij de Thanda-gemeenschap.

In Tsjechië richt onze partner Nevypusť Duši zich op de preventie van geestelijke gezondheidsproblemen bij kinderen en adolescenten. Hun programma, 'The Background for the Soul', geeft jongeren de tools om vroege signalen van psychische problemen te herkennen, gezonde copingstrategieën aan te leren en aandacht te besteden aan zelfzorg. Door het welzijn binnen schoolgemeenschappen te versterken, helpen ze isolement te voorkomen dat kan leiden tot ernstigere geestelijke gezondheidsproblemen.

Maak kennis met
ONZE PARTNERS

3 children reading in a school environment
Thanda Community Centre

Zuid-Afrika


Thanda biedt een veilige omgeving voor jonge leerlingen en de jeugd van de gemeenschap, waardoor ze samen kunnen komen om een sterke basis in het leren op te bouwen.

Two smiling men. One holding NIVEA products, the other a box labeled ‘SOS Herzkiste’.
SOS Kinderdorf​

Oostenrijk


Dit project heeft een toolbox gecreëerd voor leraren om hun leerlingen te helpen sociale vaardigheden op te bouwen binnen hun klas, gemeenschap en daarbuiten. 

Woman giving a talk in front of a ‘UNICEF’ sign, with a presentation displayed behind her.
UNICEF

Brazilië


PIA biedt voorlichting over de impact van racisme in gemeenschappen, door middel van seminars en educatief materiaal aan zorgverleners in verschillende openbare diensten.

A selfie of a smiling woman in a white cap and shirt in front of a rainbow display.
PFLAG

Verenigde Staten van Amerika


PFLAG National is een initiatief om persoonlijke en online communities op te bouwen voor LGBTQ+ en hun dierbaren.

Dit is nog maar het begin.

 

Ons doel is om tegen 2026 NIVEA CONNECT-projecten te realiseren in 40 landen, waarmee we gemeenschappen wereldwijd ondersteunen. We kijken ernaar uit om onze inzet verder uit te breiden, met tal van nieuwe projecten die in het komende jaar van start gaan. Deze pagina wordt continu bijgewerkt met de nieuwste partners en initiatieven, dus bezoek ons regelmatig om te zien hoe we samen een verschil maken.


*Gebaseerd op de gegevens verkregen uit een NIVEA-onderzoek in meerdere landen naar sociaal isolement met 8.000 respondenten, januari 2024

**Office of the U.S. Surgeon General. (2023). Our epidemic of loneliness and isolation: The Surgeon General’s advisory on the healing effects of social connection and community.

Younger and older men smiling at each other against a clear blue sky.

Bronnen en
UPDATES

NIVEA-onderzoek naar sociaal isolement

Bekijk het NIVEA CONNECT-rapport, waarin diepgaand onderzoek wordt gedaan naar sociaal isolement, de impact ervan en hoe NIVEA zich inzet om een verschil te maken.

Veelgestelde
VRAGEN

Waarom richt NIVEA zich op het bestrijden van sociaal isolement?

NIVEA is een merk dat diep geworteld is in waarden als saamhorigheid en inclusiviteit. En het is onze toewijding om bij te dragen aan een wereld waarin iedereen de sociale connecties heeft die ze nodig hebben om te gedijen. Sociaal isolement en eenzaamheid beïnvloeden de gezondheid en het welzijn van mensen van alle leeftijden, sociaaleconomische achtergronden en culturen - en met NIVEA CONNECT zetten we ons in om dit te bestrijden door betekenisvolle sociale connecties te bevorderen.
 

Wat doet NIVEA om sociaal isolement tegen te gaan?

NIVEA zal het bewustzijn vergroten om het stigma van sociaal isolement te verminderen, voorlichting te geven en zinvolle sociale connecties mogelijk te maken via drie belangrijke hefbomen. We zullen onze merkstem en kanalen gebruiken om te communiceren en in contact te komen met gemeenschappen. Tegen 2026 zullen we lokale NIVEA CONNECT-projecten opzetten, met partners, in 40 landen en we zullen een wereldwijde gemeenschap van wetenschappers, experts en organisaties die strijden tegen sociaal isolement ondersteunen en versterken.

Met welke projecten werkt NIVEA samen en hoe worden ze geselecteerd?

We werken samen met geselecteerde lokale sociale projecten over de hele wereld, die allemaal bijdragen aan onze strijd tegen sociaal isolement. Ze worden geselecteerd op basis van een reeks gedefinieerde selectiecriteria, die zijn ontwikkeld in samenwerking met experts, om ervoor te zorgen dat ze geschikt zijn voor NIVEA CONNECT. U kunt meer te weten komen over enkele van deze projecten in de rubriek "Leer onze partners kennen".